SCHIJNWERPER OP.... Fred Siep en Natasha Jansen

Wie zijn wij ?

Fred Siep & Natasha Jansen, geboren te Oosterbeek maar sinds 1997 woonachtig in Zeewolde (Flevoland).
Natasha werkt bij Oxlana daar wordt allerhande golfbaan uitrusting gefabriceerd en Yamaha golfwagens verkocht en gemodificeerd.
Fred werkt voor golfclub Zeewolde, van hem wordt verwacht dat hij het uitgebreide machinepark in optimale staat van onderhoud blijft houden en alles wat onverhoopt stuk gaat repareert.

 

Het meest schokkende nieuws rond onze persoontjes?

Een tweede gerestaureerde melkmachine, bestaande uit een Yanmar NT 65 K dieselmotor met een Alfa-Laval vacuumpomp en een gerestaureerde Bernard (tje) die een Stork Baby waterpomp aandrijft die onze melkkoelers van water voorziet.

Ons favoriete tijdverdrijf?

Drie trekkers, drie aanhangers, drie eenassige trekkers, twee melkmachines, een cultivator, een motortje met pomp, een kunstmeststrooier en wat aanverwante artikeleni n een goede werkende staat houden en dit een aantal keren per jaar aan publiek laten zien, zodat men niet vergeet waar ons voedsel vandaan komt.
Daarnaast bezoeken we graag evenementen met alles wat oud is en wielen heeft, pak hem beet van solexen tot vliegtuigen.

Fred en Natasja Siep 12 05 07  001

Pas op, speciaal transport!

De mooiste plek in onze omgeving?

Moeilijke vraag, de Flevopolder is meer efficiƫnt dan mooi, op de golfbaan, 120 ha. groot zijn mooie plekjes, maar je bent daar bijna elke dag en het blijft werk. Dan denk ik meer aan Oosterbeek en omgeving, Met stip op nummer een de hoge Oorsprong, de loopbergseweg, en Mariendaal, of Hartenstein ik kan niet kiezen , maar ook wanneer we met de trekker de Betuwe in rijden de Heterense brug over, of langs de Linge, over de dijk richting Elden, links het Veluwe massief en rechts de Betuwe, zo kan ik nog wel even doorgaan, ik weet het echt niet. De lelijkste plek is makkelijker DE BETUWE LIJN, (van begin tot eind) oke en het gemeente huis in Oosterbeek beide even kansloos!

Wij verzamelen:

Trekkers, werktuigen, folders, boeken, reclameborden, miniaturen van Fendt Fix 2, Holder B12, Agria 1700, Berky 1100 FM, Adriatica Mini Falce, Alfa Laval weidemelkwagens & vacuumscheermachines, Record melkkoelers, Yanmar NT 65 K, Bernard W18, Stork Baby pompen, Lely W kunstmeststrooiers, Kverneland cultivatoren, Surge Melotte en Senior melkmachines, Busatis. Daarnaast oude boeken over machines en techniek, en niet te vergeten gereedschap. Natasha verzameld konijnen, geiten & koeien.

Wij zoeken RUIMTE.

Onze mooiste machine?

De Luchtgekoelde Fendt Fix 2 mijn eerste hobby trekker dit jaar twintig jaar in mijn bezit, De watergekoelde Fix 2 de trekker waarop ik de meeste uren heb doorgebracht, de weidemelkwagen omdat iedereen vraagt die mee te nemen naar hun show de Agria 1700 met de originele aanhanger omdat niemand anders die heeft (bij' mijn weten), de Holder B12 omdat die ons uiteindelijk schandalig veel geld heeft gekost.

Wederom kunnen we niet kiezen.

Welke machine/trekker zou je graag nog willen hebben?

Hehe eindelijk een makkelijke vraag, jaren lang was dat een Fendt 225 GT zo 'n werktuigdrager, lang kon ik ze niet betalen, toen dat wel kon was de behoefte over en de schuur al lang vol, nu ga ik voor een Adriatica Mini Falce een Italiaanse eenassige balkmaaier q/de onderdelen ervan die ik nodig ben om die van mij behoorlijk op te kunnen knappen, een Agria 1700 Diesel voor als ik echt de geldpest heb en tijd in overvloed het meest waarschijnlijke is dat ik een derde melkmachine ga bouwen aangedreven door het luchtfilter van een van de Fendts met aan het andere einde mijn hangende Surge Melotte ketel.

Holder in sneeuw

Het kost wel wat, maar dan heb je ook een heel mooie trekker.

Wat is je beste aankoop?

Ongetwijfeld mijn beste aankoop is mijn eerste trekker de luchtgekoelde Fendt Fix 2 van 1965 met de Busatis vingerbalk deze machine stond aan de basis van alles wat hierboven al genoemd is, het begin van een tijdrovende, geldverslindende, maar geweldige hobby, of de aanhanger achter onze auto, die we een paar jaar geleden gloednieuw kochten om al die machines vaker en verder weg naar een evenement te zeulen. Wederom een lastige keuze.

Wat vinden wij van onze club?

De eerst indruk is vaak de beste, in 2002 namen wij voor het eerst deel aan de weekendshow in Herveld, werden daar goed ontvangen en de boel was er perfect geregeld en ondanks dat we toen nog geen lid waren kregen we het gevoel dat we er al jaren bij hoorden, dus hebben we ons nog voor we weer naar huis gingen als nieuw lid aangemeld De EWB is een niet te grote maar gezellige club die ook nog eens flink actief is, bovendien zijn de evenementen voor ons meestal niet te ver van Oosterbeek, zodat we er met de trekker heen kunnen rijden.

Hoe zien we de toekomst?

Kijkend in, en wrijvend over onze glazen bol zien we vaag een aantal dingen, we zijn nu zo 'n twintig jaar met deze hobby bezig, en horen en zien zo links en rechts wel eens wat, met ons materiaal bezoeken we de laatste jaren ongeveer vijftien shows & toertochten per seizoen, is er dan nog een weekend over dan gaan we graag nog ergens kijken. Jaren geleden vonden wij maar ook het (betalende) publiek alles mooi, bovendien waren er nog niet zoveel evenementen. De laatste jaren kun je als je met je spullen een beetje mobiel bent en toestemming hebt van je vrouw van april tot november bijna ieder weekend deelnemen aan een evenement van de een of andere trekkerclub.

Natasha aan het schudden

"Een van de mooiste plekken in onze omgeving, de Hooge Oorsprong. De watergekoelde Fendt Fix 2 (1965, 19 pk.) en een Fella schudder. Natasha kan 't wel schudden!"

Er is dus misschien wel sprake van een soort verzadiging van de" markt", bij een aantal shows zie je dat in de bezoekersaantallen, of ze verdwijnen door gebrek aan omzet of belangstelling. De taak aan ons leden is denk ik om een show zo spannend mogelijk te houden, trekkers voorzien van informatie, indien mogelijk (werkende) machines, stationaire motoren die daadwerkelijk iets aandrijven. Wat we zelf erg leuk vinden zijn shows met meerdere soorten oldtimers zoals eerder genoemd van solexen tot vliegtuigen (het eerste zal makkelijker gaan dan het laatste) ook dit zal een breder publiek trekken. Wat betreft toertochten kan ik wat korter zijn, hou je ernstig aan de door de organisatie opgelegde regels, de door de overheid gestelde eisen worden steeds strenger en zij zijn niet altijd even eerlijk, als er voor een voetbalwedstrijd een treinstel en een paar bussen gesloopt worden, gaat dat een volgende keer gewoon door, wanneer er tijdens een toertocht bij wijze van spreken, per ongeluk een verkeersbord wordt beschadigd heb je pas echt een probleem.

 

Wat zou je beter of anders willen?

Commentaar leveren is makkelijk, iedere vrijwilliger (daar draaien de meeste verenigingen op) draagt naar vermogen bij, en probeert zijn best te doen dat wil ik graag voorop stellen. Dit in acht nemende heb ik wel een wens, we hebben een leuk clubblad, maar graag zou ik dit uitbreiden met artikelen in de vorm van restauratie verslagen en verhalen over trekkers en machines uit het verleden, publicaties uit oude vakbladen en dergelijke, ook een verhaal over ervaringen en of (on)mogelijkheden van machines/trekkers zouden volgens mij een welkome aanvulling zijn. Uit ervaring weet ik dat in het schrijven van zo 'n stukje best wat tijd gaat zitten, zeker wanneer je moet zoeken naar de benodigde oude gegevens en of foto 's. Mocht de redactie mij in mijn wens tegemoet willen komen, zal ik deze stukjes met plezier vier maal per jaar aanleveren, voorlopig heb ik inspiratie genoeg, en een

stapeltje oude boeken om mij een hele tijd vooruit te helpen, droogt deze bron op moeten we die toch aankunnen vullen met ervaringen van de rijpere leden binnen onze club die er graag over vertellen maar niet zo de behoefte hebben om in de pen te klimmen.

Een leuke buitenlandse oldtimer ervaring?

Afgezien van het feit dat we door heel Nederland scheuren voor een beetje trekkershow, zijn we niet zulke buitenlandgangers (de tijd ontbreekt ons ook om echt ver weg te gaan als er dichterbij nog zoveel leuks te doen is). Een paar jaar geleden wilden we eens wat anders en besloten de feldtagen in Nordhorn te bezoeken, amper buitenland maar toch over de grens. Een prachtig evenement waar veel beweging in zit en goed bezocht wordt, je voelt je er zo thuis, je komt er dezelfde mensen tegen als aan onze kant van de grens, het gevolg was dat we zoveel stonden te praten dat we bijna op moesten schieten om toch de hele show goed te kunnen bekijken voor sluitingstijd.

Heb je nog een leuke oude machine foto?

Die hebben we bijna tien albums vol, toch was het niet moeilijk kiezen. De foto laat onze eerste hobby trekker zijn een lucht gekoelde Fendt Fix 2 van bouwjaar 1965, 19 pk de maaibalk is er ook bij maar is op de foto niet gemonteerd om deze te mogen kopen heb ik bijna een jaar tegen mijn vader (links op de foto) gezeurd, zijn

toestemming kwam op voorwaarde dat ik het ding fatsoenlijk zou onderhouden en dat geheel uit eigen zak zou bekostigen.

Fred en Pa Siep

Het begin van de Hobby in 1988. Fred Siep met zijn vader.

Om mij een goede aftrap te geven kreeg ik een afdak (vervaardigd uit afvalmateriaal) waarvan op de foto het dak al bijna compleet is, later is het een bijna echt schuurtje geworden met planken er omheen om uit de wind te zitten, nog net te zien is dat er vanaf het prille begin er licht was in de vorm van een tl balkje.
Anderhalf jaar later waren er plannen voor een grotere schuur met ruimte voor twee trekkers een mestverspreider en een auto. Er werd gestart met het verzamelen van de nodige materialen, dit mocht uiteraard weinig tot niets kosten, behalve tijd. Eind 1989 kon de vergunning worden aangevraagd, die kwam even later. Door ziekte en uiteindelijk overlijden van mijn vader in de zomer van 1990 heeft het lang geduurd voor deze nieuwe ruimte uiteindelijk gebouwd werd. Onze verzameling groeit tot op de dag van vandaag (al worden de objecten steeds kleiner). In de loop der jaren zijn er nog twee nieuwe schuren bijgekomen. Het hokje en de trekker op de foto was echt het begin, als jochie van zeventien (rechts op de foto) was ik er echt volmaakt gelukkig mee.

 

Hebben we nog op en of aanmerkingen?

Ja, we vonden het een eer als eersten deze vragenlijst in te mogen vullen, leuke vragen.
 

Natasha & Fred

Terug